Fysisk aktivitet er generelt bra for helsen. Det gjør blant annet at du får bedre utholdenhet, blir sterkere, vedlikeholder hjertet, får økt blodsirkulasjon, styrker skjelettet, får bedre søvn og økt psykisk velvære (i alle fall når økten er over). Trim og trening er altså generelt bra, men er det bra å trene når du har fått kreft?

Ja, det er i utgangspunktet bra å trene både under og etter kreftsykdom. Det er fordi fysisk aktivitet under kreftbehandling kan styrke kroppen til å tåle behandlingen bedre og gi mer overskudd. Færre bivirkninger, vedlikehold av muskelmasse, energi til å gjøre ting man har lyst til og ikke minst mestringsfølelse kan være positive konsekvenser av fysisk aktivitet under kreftbehandling.

Tilpasset trening

Det er viktig at den fysiske aktiviteten er tilpasset funksjons- og behandlingsnivå. Dersom behandlingen gjør deg slapp og sliten, kan det være lurt å gjøre aktiviteter med lav intensitet, som for eksempel å gå tur eller gjøre yoga. Dersom du tåler behandlingen godt, kan du trene med litt høyere intensitet. Det viktigste er å lytte til din egen kropp og trene på det nivået som føles greit for deg. Men hvordan lytter man til sin egen kropp? Stikkordet er å kjenne etter. Dersom du føler deg i fin i form etter å ha spist og hvilt litt etter trening, trener du på et nivå som gjør deg godt. Men dersom du blir liggende resten av dagen etter du har vært i fysisk aktivitet, har du mest sannsynlig trent for hardt og brutt kroppen lengre ned enn hva godt er. Under kreftbehandling er det viktig at kroppen får bruke energien den trenger på å håndtere alt den blir utsatt for, og derfor skal du ikke overanstrenge deg. Du må finne en balanse mellom aktivitet og hvile – og sette av tid til begge deler.

Hva hvis jeg føler at jeg ikke orker?

Motivasjonen for å være i fysisk aktivitet under kreftbehandling er kanskje ikke alltid på topp. Derfor er det viktig å gjøre en aktivitet du liker. Hvis du syns jogging er kjedelig, er ikke perioden under kreftbehandling tidspunktet for å tvinge seg ut på løpetur. Kanskje kunne det heller kunne vært fint å sykle rolig i frisk luft med litt musikk på øret? Kanskje det kunne være kjekt å gå en tur med en venn? Det er ofte enklere å gjennomføre aktiviteter hvis du vet at noen venter på deg, og hvis du vet at aktiviteten er lystbetont. Men hvis du føler deg virkelig dårlig og tanken på å ta på deg sko og gå ut døren virker helt uoverkommelig, er det viktig å huske på at all bevegelse er aktivitet. For noen kvalifiserer det å ta ut av oppvaskmaskinen eller å kna en brøddeig til «dagens trim». Litt fysisk aktivitet er alltid veldig mye bedre enn ingenting. Muskelmassen forsvinner fort hvis du bare ligger nede, og det kan kreve lang innsats over tid å få den tilbake.

Konklusjonen

Konklusjonen er altså at du bør finne en aktivitet du liker og bevege deg med en intensitet som gjør deg godt, så vil du mest sannsynlig oppleve bedre livskvalitet både under og etter kreftbehandling.

Obs! Snakk alltid med legen din om å trene under kreftbehandling. Som regel går det greit, men hvis du for eksempel har feber, lav blodprosent eller spredning til skjelettet bør du være ekstra forsiktig.