Studieteknikker for deg med hjernetåke

Tåkehjerne, chemo brain, kjemotåke eller hjernetåke - denne kjipe senskaden etter kreftbehandling har mange navn. Her finner du noen råd og teknikker som kan hjelpe deg gjennom studiene når hjernen ikke fungerer som før.

Hva er hjernetåke?

Hjernetåke er en bivirkning av kreft og kreftbehandling. Det er vanskelig å si i forkant hvem som får det. Ì studiesammenheng kan hjernetåke vise seg som

  • at hjernen føles som om den er laget av teflon. Ingenting du leser i bøker eller hører på forelesninger fester seg.
  • problemer med å finne ord og kunnskap du egentlig kan. Plutselig står du der under en muntlig fremføring og bare "eeeh", mens hjernen er helt blank.
  • utfordringer med å løse oppgaver. Før raste du igjennom oppgavene, men nå er det som om enkle, logiske oppgaver krever mer hjernekapasitet enn du klarer å hente frem.
  • redusert kognitiv utholdenhet. Etter en forelesning er du så kokt i hodet at du bare må gå hjem og legge deg.
  • dårlig hukommelse. Du glemmer viktige innleveringsfrister, pc-en blir liggende hjemme når du drar på skolen for å studere, og du husker ikke en gang temaet på forrige forelesning.
  • problemer med å multitaske. Før kunne du hoppe fra den ene forelesningen til den andre og studere flere fag på én dag. Nå tar det tid før du kommer inn i stoffet, og du må holde deg til ett fag av gangen.
  • vegring mot å planlegge. Studietiden er full av aktiviteter, men nå føles alt overveldende. Du ser ikke hvordan du skal klare alt, så du ender opp med å gjøre ingenting.

Dette er bare noen eksempler - hjernetåke kan se helt annerledes ut for deg. Hvis du mistenker at du har hjernetåke etter kreftbehandling, kan det være lurt å ta kontakt med fastlege eller eventuelt kreftlege. Kreftforeningen har en oversikt over hvor du kan få hjelp med senskader etter kreft.

Kognitive utfordringer utredes ikke før det er gått minst ett år siden kreftbehandlingen var ferdig. Det er fordi det ofte blir bedre med tiden.

Veldig dumt at jeg ikke lenger kan studere på grunn av at jeg ikke husker en dritt! Jeg hadde femmere og seksere i alle fag før kreftsykdommen slo til. Det er utrolig bittert å tenke på alle kreftene og alt arbeidet jeg har lagt ned for å få så gode karakterer, og at jeg nå ikke får brukt dem til noe.

– Ung kreftoverlever

Kan hjernetåke behandles?

Det finnes ikke én, supereffektiv behandling mot kognitive utfordringer etter kreft. Men det er noe du kan gjøre selv for å klarne hjernetåken.

Kognitiv trening

Kognitiv trening kan se ut til å hjelpe noen. Dette er et felt i rask utvikling, så her kommer det mye spennende de neste årene. Kontakt legen din for å høre hvilke muligheter som finnes for deg.

Hvis du ikke har mulighet til å få hjelp av en fagperson med kognitiv trening, kan du løse kryssord eller sudoku, spille digitale spill og brettspill, eller drive med andre former for hjernetrim.

Poenget er å trene opp hjernen til å tåle mer og mer belastning, uten at du blir så sliten at den kognitive kapasiteten forverres.

Fysisk aktivitet

Det finnes studier som tyder på at de som holder seg fysisk aktive under og etter kreftbehandling, scorer høyere på kognitiv funksjon enn de som ikke er fysisk aktive. Kreftforeningen har en fin oversikt over hva du bør tenke på hvis du vil være i fysisk aktivitet under og etter kreftbehandling. Hvis du er mellom 15 og 35 år, kan du bli med og trene med Sjukt Sprek.

Medisiner

Det finnes per i dag ingen medisiner som har effekt på kognitive utfordringer etter kreft.

9 av 10 rammes av hjernetåke

En undersøkelse blant Ung Kreft sine medlemmer viser at nesten halvparten rammes i stor grad av konsentrasjon- og hukommelsesvansker. 2 av 5 rammes i noen grad.

Kun 1 av 10 er ikke påvirket av konsentrasjon- og hukommelsesvansker i det hele tatt.

Les hele undersøkelsen.

Studieteknikk for tåkehjerner

Når du har begrenset med konsentrasjon eller energi, må du studere smart. Flere av studieteknikkene og hjelpemidlene som presenteres her, er inspirert av unge kreftoverlevere som selv har måttet finne lure løsninger for å komme seg igjennom studiet.

Hjelpemidler

  • Diktafon. Ta opp forelesningen eller les inn det viktigste fra pensum slik at du kan høre det igjen senere. Husk å be foreleser om lov til å ta opp lyd.
  • Smartpen. Den kan både ta opp lyd og kopiere det som blir sagt og skrevet under en forelesning (spør foreleser om lov først). Notater, lydfiler og tegninger kan overføres til PC.
  • Program som kan gjøre om tale til tekst. Dette fungerer blant annet i Word.
  • Pensum på lydbok. For noen er det lettere å høre pensum i stedet for å lese det.
  • Digitale tankekart. Med digitale verktøy kan du lage oversikter, diktere i tankekartet og få støtte gjennom bilder, video og lyd.
  • Støydempende headset eller formstøpte støypropper. Dette reduserer bakgrunnsstøy og gjør det enklere å konsentrere seg. Vær forsiktig med å bruke det for mye, fordi det kan gjøre deg enda mer lydsensitiv.
  • Apper som hjelper deg å huske små og store ting i hverdagen. Så slipper du å bruke unødvendig mye krefter på det. Husk å sette på alarm.

Studieteknikker

  • Først bør du vurdere om det er realistisk at du studerer fulltid. Kanskje er det mer enn nok å ta noen få fag. Du skal ha overskudd til å fungere på fritiden, trene deg opp etter kreftbehandlingen, være sosial og eventuelt følges opp på sykehuset.
  • Glem skippertak. Det fungerer ikke med kognitive utfordringer. Lag en plan i begynnelsen av semesteret, eller få hjelp til å lage en plan, for hvordan du kan komme deg igjennom pensum ved å studere jevnt. Husk å ta høyde for dårlige dager hvor det ikke er mulig å studere i det hele tatt.
  • Lag gjerne ukeplaner også. Sett deg ned hver søndag kveld og lag en plan for hvordan du skal komme deg igjennom ukas pensum, forelesninger og innleveringer.
  • Ikke alt pensum er like viktig. Det foreleser er mest opptatt av, er mest sannsynlig det dere får på eksamen. Konsentrer deg om det. Se også på tidligere eksamensoppgaver og les litteraturen som er knyttet til disse oppgavene (så lenge det er en del av nåværende pensumliste).
  • Ikke legg opp til å studere i helgene, hvis du kan unngå det. Når man har kognitive utfordringer, er det ekstra viktig å koble helt av i perioder og la hjernen hvile.
  • Be om å få tilsendt forelesningsnotater eller Power Point-presentasjoner i forkant av forelesningene. Hvis du møter forberedt, er det enklere å få med seg det som blir sagt, og du kan stille spørsmål om temaene du vet på forhånd at du har problemer med å forstå.
  • Be om at foreleseren oppsummerer hver forelesning på slutten av økta. Det vil garantert flere enn deg sette pris på.
  • Hvordan lærer du best? Noen går bare på forelesninger og åpner nesten ikke pensum, mens andre dropper forelesninger og bare leser. Finn den læringsmetoden som er best for deg, og hold deg til den uansett hva andre gjør.
  • Repeter hva som ble gjennomgått på forelesning eller hva som stod i pensum. Skriv ned noen setninger, gjerne for hånd, lag et tankekart, finn en medstudent å snakke med, eller snakk med noen hjemme, for eksempel hunden. Ved å repetere i etterkant og sette ord på det, er det lettere å huske.
  • Sett mobilen på "ikke forstyrr" mens du studerer. Stadige varsler fra mobilen hjelper ikke hvis konsentrasjonen er dårlig i utgangspunktet.
  • Hvis du lett blir sliten i hodet av å studere, sett på en alarm på klokka med antall minutter du vet du klarer å pugge uten å bli sliten. Hvis det bare er fem minutter i starten, så setter du alarmen på fem minutter. Ta deretter en liten pause. Så går du i gang med fem nye studieminutter og en ny pause. Hold på sånn til du kjenner at du begynner å bli sliten. Da tar du en lengre pause og gjør noe helt annet. Etter hvert merker du forhåpentligvis at du kan utvide minuttene du studerer og korte ned på pausene. Mange bruker "Pomodoro-teknikken" med 25 minutter studier og fem minutter pause.
  • Beveg deg i løpet av dagen. Økt fysisk aktivitet virker positivt på læring og gir hjernen viktig avkobling.

Ikke gå helt i kjelleren hvis du føler det er umulig å lære det du skal. Kontakt studieveileder og be om tilrettelegging. Du kan også be NAV eller studiestedet om å få en mentor som kan hjelpe deg gjennom studiet. Hjernetåke er som regel verst rett etter kreftbehandlingen, og så blir det ofte bedre etter hvert. Stress kan gjøre det verre. La studiene ta den tiden det tar.

Hvis du ønsker å komme i kontakt med andre unge studenter som sliter med senskader, er du hjertelig velkommen til å bli med på et arrangement med Ung Kreft eller snakke med en likeperson.

Vi ønsker deg lykke til med ...eh...hva heter det igjen... studiene!

Les mer om